lauantai 25. huhtikuuta 2015

Pelaajien ja ylläpidon aktiivisuudesta

Harmillisen usein kuulee keskustelua siitä miten pelit kuolevat pystyyn pelaajien tai ylläpidon antiaktiivisuuden takia. Milloin ylläpito joutuu lähettelemään muistutusviestejä pelaajilleen ja maanittelemaan noita takaisin pelaamaan, milloin ylläpito vain itse katoaa ja pian sen jälkeen myös pelaajakunta. Aloin näiden puheiden pohjalta miettimään sitä miten pelit voisi pitää aktiivisina kauemmin ja miten ylläpitäjät voisivat omilla toimillaan pitää pelaajien mielenkiintoa yllä. Tapoja on aivan älyttömän paljon ja epäilemättä sellaisiakin mitä minä en vielä ole edes tajunnut kokeilla.. Mutta nyt jaan omat kokemukseni hyvistä tavoista aktivoida pelaajia! Jos sinulla siellä ruudun toisella puolella on joku jännä keino takataskussa niin jätä ihmeessä kommenttia ja kerro omista kokemuksistasi!

Kuukausittain vaihtuva haaste
Joka kuukausi vaihtuva haaste, joka liittyy tavalla tai toisella pelaamiseen; se voi olla pelihaaste, jossa palataan vaikkapa hahmon lapsuuteen tai kurkistetaan hahmon sen hetkiseen tulevaisuuden näkymään. Jonain kuukautena taas voidaan keskittyä piirtämään omia tai toisten hahmoja, hauskoja hetkiä peleistä tai joitain tilanteita hahmojen välillä. Joskus voidaan keskittyä luomaan hahmoille biisilistoja ja toisessa kuussa inspiroitua näiden biisien pohjalta peleihin. Tärkeintä haasteissa on se että ne antavat pelaajille jotain sellaista, mikä inspiroi uusiin peleihin ja juonikuvioihin.. Tai herättelee niitä vanhoja juonikuvioita uuteen uskoon. Niiden ei tarvitse olla liian vakavia eikä niihin ole pakko osallistua ellei halua vaan pääasia on juurikin siinä että niiden kautta inspiroidutaan. Ylläpitäjien kannattaa näitä haasteita miettiessään valita sellaisia haasteita, joihin itse haluaa osallistua myöskin, koska jos et itse halua; miksi kukaan muukaan haluaisi?

Palkintogaalat ja peliriehat ja muut tapahtumat
Paljon on aina puhetta siitä että lähdetään miittiin ja tavataan toisia pelaajia.. No ne voi osoittautua melko vaikeaksi toteuttaa, koska miitit vaativat rahaa ja pelaajat saattavat asua ympäri Suomea. Mutta miittejä voi pitää myös tavallaan ilmatteeksi; järjestetään pelitapahtuma foorumille!  Kenenkään ei tarvitse matkustaa toiselle puolelle Suomea vaan voi matkustaa sängystä tietokoneen ääreen kuten muinakin päivinä.. Ero on siinä että mahdollisuuksien mukaan pelaajia on useampia paikalla samaan aikaan ja tällöin foorumilla riittää hulinaa! Isketään tapahtumaa varten oma boardi foorumille jonne jokainen saa aloittaa vaikkapa seuranhakua, keskusteluita ja mitä nyt mieleen tulee ilman pelkoa siitä että spämmäämistä katsottaisiin vinoon. Ei tämä nyt loppupeleissä eroa normaalista foorumipelaamisesta mitenkään, mutta se on hauskaa ja saa ihmiset liikekannalle! Tapahtumia taas voi kehittää minkälaisia tahansa ikinä keksiikin, jolloin mukana on pientä jännitystäkin siitä mitä seuraavaksi onkaan edessä...

Sivujuonet ja yleiset juonikuviot
Hahhaa.. Juu, monissa roolipeleissä on varsinainen juoni jota pelataan eteenpäin hahmolähtöisesti mutta on olemassa myös pelejä, jotka pohjautuvat ihmissuhteisiin ja niistä kehittyviin juonikuvioihin ilman sen suuempaa juonta. Tämmöisissä peleissä sivujuoni saattaa olla joskus tarpeellinen pelaajien aktivoimiseen; jokin asia, mihin hahmot voivat omalla tahollaan vaikuttaa ja jota ei ole ennalta päätetty ylläpidon tai pelaajien toimesta. Tästä mulla ei ole vielä sen suurempaa omakohtaista kokemusta kuin että aloin itse kokeilemaan moista omassa ihmissuhteisiin pohjautuvassa ropessa. Ei ole vielä lähtenyt kunnolla käyntiin mutta innolla odotan mitä tapahtuu vai tapahtuuko mitään! Listaan tämän silti tähän, koska kaiken järjen mukaan tämän pitäisi aktivoida pelaajia!

Siinä nyt kolme tuollaista itse suosimaani tapaa pitää pelaajat aktiivisina, mutta nyt päästäänkin sitten ehdottomasti siihen tärkeimpään asiaan. Mielestäni ylläpito voi aktivoida pelaajiaan kaikista parhaiten olemalla itse aktiivinen pelaamisen saralla. Toki tälläiset kivat ylimääräiset hömpötykset ovat mukavia ja on hienoa jos ylläpitäjät keksivät omiin peleihinsä jos mitä pelejä ja leikkejä. Mutta tärkeintä on silti se pelaaminen koska sen takiahan me olemme päätyneet roolipelien maailmaan.
Ylläpitäjän pitäisi siis mielestäni aina keskittyä ensisijaisesti siihen pelaamiseen ja sen jälkeen tulee vasta kaikki muu. Tottakai ylläpitäjän pitää pitää kiinni omista velvollisuuksistaan, mutta kaikki se mikä on ylimääräistä (kuten vaikka kuukauden haasteet) niin sen pitäisi tulla tärkeysjärjestyksessä vasta pelaamisen jälkeen. Jos ylläpitäjä ei vastaa peleihin tai ylläpitäjän vastauksia saa odotella ikuisuuksia, se tappaa samalla myös pelaajien mielenkiintoa. Varsinkin jos kyseessä on pieni peliyhteisö, jossa pelaajia on alle kymmenkunta. Silloin ylläpitäjän pelaamisen tärkeys korostuu entisestään!
Ylläpitäjän on myös pidettävä huolta itsestään, koska jos se oma motivaatio pelaamiseen ja pelinsä ylläpitoon kuolee, siinä menee luultavasti koko peli.. Varsinkin jos olet yksin ylläpidossa eikä pelissä ole ketään kuka adoptoisi pelisi sinun jälkeesi. Jos sinusta tuntuu ettet jaksa vastata peleihin, ole rehellinen pelaajillesi ja lähde miettimään mikä syö jaksamistasi; jos pelissäsi on liikaa näitä luettelemiani ylimääräisiä härpäkkeitä, niistä kannattaa alkaa luopua ensin tai sitten voit delegoida niitä muille pelaajille. Tärkeintä on kuitenkin oma jaksamisesi, sillä se vaikuttaa pelaamiseesi ja sitä kautta myös pelaajiesi pelaamiseen.. ja siten taas pelisi aktiivisuuteen.

Eli summatakseni koko merkinnän; pelaamisen ohessa on monen monta tapaa aktivoida pelaajia ja sen suhteen vain mielikuvitus on rajana. Ylläpidon kannattaa kuitenkin muistaa pelaamisen tärkeys eikä kasata harteilleen liikaa kaikkea muuta muistettavaa ja tehtävää, jotka sitten syövät aikaa ja jaksamista itse pelaamiselta. Ylläpitäjä itse on kuitenkin esimerkki pelaajilleen etenkin pienessä peliyhteisössä; jos olet aktiivinen juonija ja pelaaja, luultavasti myös pelaajasi pysyvät aktiivisina!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti