maanantai 6. huhtikuuta 2015

Visio tappaa luovuuden!

Olen sellaisessa koulussa, jossa hoettiin melkein koko ensimmäinen opintovuosi kuinka ”Visio tappaa luovuuden”. Silloin kolme vuotta sitten moinen ajatus tuntui naurettavalta ja niistä omista visioista pidettiin kynsin ja hampain kiinni, koska tottakai omaa visiota piti seurata. Ja ovathan ne visiot aina mitä muikeimpia ja siisteimpiä, mutta ajan myötä sitä oppi tajuamaan että.. pirulauta! Opettajat olivat oikeassa. Visiot todella tappavat luovuuden.

Eli siis tämän kertaisen pohdinnan aiheena ovat meidän ylläpitäjien armottoman siistit visiot siitä millaista peliä haluamme ylläpitää, mitä sen maailmaan kuuluu ja mitkä jutut ovat niin tärkeitä ettei niistä voida luistaa? Mihin pisteeseen saakka adminien on hyvä pitää kiinni visioistaan ja milloin on syytä antaa pelaajille tilaa luoda maailmaan omia näkemyksiään?

Okei eli aloitetaan siitä että pelin ylläpitäjä saa vision.. Sanotaan nyt vaikka sellaisesta perinteisestä susipelistä, jossa kaksi laumaa taistelee toisiaan vastaan. Hän luo foorumin, foorumille alueet.. Sitten kotisivut ja sinne infot laumoista. Toinen lauma on täynnä mustia susia ja toinen on täynnä valkoisia susia. Valkoiset ovat tietysti se hyvisten lauma ja mustat on pahisten lauma. Tämä on ihan hyvä, joskin melko kliseinen, idea ja siitä on hyvä lähteä liikkeelle.
Nyt, jos pelin ideana on että ”kaksi laumaa taistelee keskenään” ja tästä ylläpitäjä pitää kiinni kynsin ja hampain. Hän ei luista perusideasta yhtään, koska on niin kiinni tässä visiossaan kahdesta tappelevasta laumasta. Kelatkaa kuinka paljon tämä visio nyt tuhoaa pelaajien pelaamismahdollisuuksia ja siten myös heidän pelaamismotivaatiotaan! Jos pelissä saa olla vain kaksi laumaa, ei jompaan kumpaan laumaan voi esim. syntyä harmaata pentua, joka yrittäisi vaikkapa yhdistää nämä kaksi laumaa.. Tai perustaa oman ”harmaiden susien puolueettoman laumansa”. Pelaajien täytyy tyytyä tähän annettuun adminin visioon ja pelata hänen kehittämiensä raamien mukaan; luo hahmosi toiseen laumaan ja taistele sitten toisen lauman susia vastaan. Yksinkertaista.. mutta pidemmän päälle tylsää!

Okei on ihan ymmärrettävää etteivät ylläpitäjät tietenkään voi suostua siihen että jokainen pelin hahmo perustasi oman harmaan laumansa, koska muuten pelin idea muutamasta taistelevasta laumasta katoaisi melko äkkiä.. Mutta ylläpitäjien olisi hyvä kuunnella pelaajiensa visioita ja yrittää päästä vähintäänkin jonkunlaiseen komporomissiin näiden kaikkien visioiden keskellä! Pitää pitää omasta visiosta kiinni, tottakai, mutta pitää osata myös soveltaa sitä muiden pelaajien visioiden avulla eteenpäin. Vaikkapa ottamalla hyvin kehitellyn, perustellun harmaan lauman peliin mukaan! Tai miksei sen pohjoisesta hyökkäävän uuden laumankin, jonka takia nämä kaksi alunperin taistelevaa laumaa joutuisivat yhdistämään voimansa hetkeksi voidakseen voittaa tämän uuden uhan. Perusidea ei kuitenkaan katoa, mutta peliin tulee aivan uudenlaista särmää! Näin myös perusideainen susiroolipeli muuttuu omalla tavallaan uniikiksi ja siinä on ehkä jotain, mitä muista kaltaisistaan ei löydy! Ja tämä tarkoittaa innostuneita pelaajia ja pidempää ikää!

Eli siis tällä esimerkillä yritin siis sanoa että.. Ylläpitäjien on hyvä pitää siitä pelinsä alkuperäisestä ideasta kiinni, koska ilman sitä peli vähän niinkuin katoaisi eikä kukaan kohta tietäisi mitä tapahtuu.. Eivätkä uudet pelaajat varsinkaan tietäisi enää mihin soppaan lusikkansa tunkevat! Mutta on hyvä pysähtyä myös pohtimaan niitä pelaajien tuomia ehdotuksia tai pyyntöjä; voisivatko ne tuoda pelisi perusideaan uutta kulmaa ja syvyyttä? Ei niitä pelaajien visioita varmasti ole tarkoitettu tuhoamaan sitä alkuperäistä ideaa vaan juurikin syventämään sitä! Harva pelaaja varmaan jaksaa visioida peliin mitään sellaista, millä kumoaisi sen alkuperäisen syyn miksi peliin liittyikin.. eli sen alkuperäisen idean kahdesta taistelevasta laumasta. Pelaajatkin haluavat tehdä pelistä maailman parhaan, ihan niinkuin sinäkin ylläpitäjänä!

Toinen asia mitä ylläpidon pitäisi mielestäni varoa visioidessaan, on visioidensa määrä.. Eli toisin sanoen niiden tärkeiden juttujen määrä, jotka pitää sisäistää ennen kuin voi alkaa pelaamaan. Visio tappaa luovuuden-sanonta toimii tässäkin kohtaa, sillä mikä nyt tappaisi uuden pelaajan liittymishaaveet paremmin kuin sairaan pitkät pakolliset infot, mitkä pitää lukea sivuilta ennen liittymistä. Uskallan väittää että ei mikään ja sen takia suosinkin pakollisten infojen minimoimista mahdollisimman vähäisiksi; mitä vähemmän uudella pelaajalla on sisäistettävää, sitä nopeammin hän pääsee luomaan hahmoa ja sitä nopeammin hän pääsee mukaan peliin. Hän oppii kyllä kaiken tärkeän pelistä ajan kanssa, koska tottakai hän luonnollisesti kiinnostuu kaikista pienistä yksityiskohdista sitä mukaa aina enemmän, mitä kauemmin hän viihtyy pelissäsi! Ja kaikkihan me toivomme että mahdollisimman pitkään!
Tärkeimmät luettavat onkin siis hyvä pitää tiivistettynä; perusinfot vaikkapa nyt niistä laumoista ja niiden asuinalueista, peruskuvio siitä mitä on meneillään ja ehkäpä syy siihen miksi ollaan siinä tilanteessa missä ollaan. Tämän lisäksi uuden pelaajan on kuitenkin luettava liittymis-ohjeet ja säännöt, joten siinä on jo aika paljon luettavaa! Mutta kaiken, minkä kokee vähänkään vähemmän tärkeäksi, kannattaa jättää myöhemmäksi luettavaksi!

Haluan paasata vielä aavistuksen näistä ”vähemmän tärkeistä”-infoista, koska nekin ovat yleensä ylläpitäjänsä visioita maailmasta, jossa pelin hahmot elävät. Kuinka tärkeää meidän on pelaajina tietää vaikkapa.. sentilleen kuinka pitkä karva meillä valkoisilla susilla nyt on? Tai okei nyt on helpompi ottaa esimerkiksi vaikkapa realismi-rope.
Kuvitellaan peli, joka sijoittuu vaikkapa kaikille tuttuun Helsinkiin; eletään normaalia elämää normaalissa Helsingin arjessa ja hahmosi voi olla kuka tahansa vauvasta vaariin. Kuinka oleellista on että pelin kotisivujen ”vähemmän tärkeistä infoista” löytyy vaikkapa Helsingin asukasmäärä tai pinta-ala.. Kuinka paljon kauppoja siellä on, missä ne ovat.. Missä kaikkialla nuoret oikeasti hengailevat ja mihin aikaan saatat päästä käymään elokuvissa? Ja jos peli sijoittuu vaikkapa vuoteen 2010 niin onko tarpeellista että vaikkapa leffateatterit-infoon on kirjoitettu elokuvien tiedot ja esitysajat niinkuin ne ovat oikeasti olleet vuonna 2010? Tai ruokakaupat-infoon kauppojen aukioloajat ja vaikkapa alennukset?
Okei nyt mentiin aika pienen pieniin yksityiskohtiin, mutta pointti tällä pohdinnalla oli nyt tämä; ylläpitäjän olisi hyvä ymmärtää mikä ero on ”vähemmän tärkeällä infolla” ja ”tarpeettomalla infolla”. Vähemmän tärkeää infoa voi olla vaikkapa.. Mitä leffateattereita on Helsingin keskustan alueella ja tarpeetonta tietoa on vaikkapa.. No vaikkapa ne elokuvien esitysajat! Mikseivät pelaajat voisi kirjoittaa hahmojaan menemään satunnaiseen aikaan leffaan katsomaan tiettyä elokuvaa? Jos pelaajat nyt haluavat selvittää mitä leffoja meni Finnkinossa vaikka helmikususa 2010 niin ne tiedot löytyy luultavasti Googlen ihmeellisestä maailmasta ja jos ei niin.. No sitten eletään ilman ja sekin on varmaan ihan okei!
Mitä haittaa tarpeettomasta infosta siis on sivuille? No ensinäkin se että kohta infoja puskee joka paikasta ja yhden tarpeellisen infon etsiminen voi alkaa olemaan aika työn ja tuskan takana. Ja sitten siitä seuraa ehkä se etteivät pelaajat (tai ylläpitäjä itse, heh) jaksa vaivautua etsimään niitä oikeita tietoja kaiken turhan seasta. En siis sano että kaikki infot ovat huonosta, sanon vaan että on hyvä vähän karsia mitä sivuilleen pistää! Esimerkiksi johonkin kirjasarjaan tai elokuvaan tai tv-sarjaan perustuvat roolipelit voisivat pohtia sitä kannattaako kaikkia oman fandominsa tietoja listata sivuille koska kaikkien kannalta olisi helpompaa linkittää vaikkapa sivustoja, joilta näitä infoja löytyy.. Ja kirjoittaa omalle sivulleen vain oleellisimmat peliä koskevat infot! Ja nekin niin että pelaajat saavat itse päättää jaksavatko lukea niitä vai eivät.. Kukin pelaa tyylillään ja niin kauan kun pelaaminen on suhteellisen yhtenäistä, voidaan olla huoletta!

Eli siis visio todella tappaa luovuuden; sekä ylläpidossa itsessään että pelaajissa, koska kukaan ei oikeastaan pääse enää toteuttamaan itseään jos visiot ovat liian kiveen hakattuja. Ylläpidon ei pidä luistaa liikaa perusideastaan, mutta kannattaa miettiä mikä siinä omassa visiossa on oleellista ja mikä vähemmän oleellista.. Ja toisiko pelaajien omat visiot tähän päävisioon jotain uutta ja hienoa!
Ei mulla tällä kertaa tämän enempää. Pääsiäisen jatkoja vaan kaikille!