lauantai 30. toukokuuta 2015

Winya Coiasira - arvostelu

Yksisarvinen sai jo toisen arvostelupyyntönsä tuossa jokunen aika sitten, mutta allekirjoittaneen muuttokiireiden takia en ole ehtinyt aikaisemmin paneutumaan kyseiseen peliin joten paneudutaan nyt! Kyseessä on siis Winya Coiasira, vuodesta 2010 saakka olemassa ollut korkeafantasiaroolipeli kapinahengellä ja omalla tarustollaan. Ihmisiä sorretaan pahan valtiaan toimesta ja suurlohikäärmeet ovat unten mailla.. Vai ovatko?

Ulkoasusta ja rakenteesta
Winya Coiasiran yleinen ulkoasu on tätä kirjoittaessani keväisen vihreä ja vilisee söpöjä oravia. Vanhempia ulkoasuja voitte tutkia halutessanne Muuta-osiosta, mutta mielestäni tämän hetkinen on aikaisempia huomattavasti jotenkin.. miellyttävämpi! Sympaattiset oravat toimivat söpönä yksityiskohtana kuvituksessa, mikä sai aikaan ainakin sen että halusi lukea lisää vain jotta löytäisi seuraavan söpön oravan jostakin.. Ja sitten sitä siirryttiin foorumille, jossa samainen orava olikin verinen ja hyvin masentuneen oloinen. Myönnän, tämä tuli ensimmäisellä vilkuilukerralla lievänä shokkina mutta toivuin siitä luettuani maailman historiaa; kyseisellä oravan perustelut löytyvät maailman menneisyydestä ja nykyisyydestä, jonka kautta myös verinen orava foorumin puolella sai oikeutuksensa. Ovelaa, etten sanoisi!

Kotisivujen rakenne noin yleisestikin on hyvin selkeä; yläpalkeista löytyy oleellisimmat linkit ja niiden alapuolelta tarvittaessa tarkentaviin tietoihin meneviä linkkejä kuten esim. Maailma-osion alareunasta löytyy kaikkea historiasta puhekykyyn ja hallintoon. Kaikki sellainen "pakollinen luettava" kuten pelaamisen säännöt on jätetty kokonaan Liittyminen-linkin alle, mikä on mielestäni aika kiva ratkaisu. Tällöin sitä voi uutena lukijana ensin keskittyä kaikkeen kiinnostavampaan kuten pelin maailmaan ja pelattaviin hahmoihin ennen kuin se ikävänä koettu "Säännöt"-sana hyppää jostakin silmille.

Meni muuten hetki ennen kuin löysin mitään kritisoitavaa pelistä, mutta kaksi asiaa on lopulta sanottava; tekstien sisällä oli linkkejä, jotka meinasi jäädä huomaamatta koska niitä ei oltu mitenkään nostettu esiin tekstistä. Esimerkiksi "-tästä linkistä-" tuntui tekstistä huolimatta jäävän hieman huomiotta, joten suosittelisin vaihtamaan vaikkapa linkin väriä hieman jotta sen huomaa helpommin tekstin seasta. Tai laittamaan siihen kursiivin tai boldauksen tai jonkin pienen jutun, millä lukija hoksaa linkin helpommin!
Toinen asia oli Liittyminen-osiossa olevat "takaisin ylös"-tekstit jotka niinikään jäivät hieman huomaamattomiksi, koska ne näyttävät ihan perus tekstiltä.. Mutta myös toimivat hieman kehnosti koska ne eivät vie aivan ylös saakka vaan jättävät otsikon näytön ulkopuollelle. Ja jos klikkaan ensimmäisestä "takaisin ylös"-kohdasta niin kyseinen linkki itseasiassa vie minua aavistuksen alemmas kuin ylemmäs. En tiedä, saattaa johtua myös ihan jostain erilaisesta näytöstä tai jostain mutta kokeilisin korjata tätä pientä seikkaa, jos sitä vain on mahdollista korjata!

Kaiken kaikkiaan kotisivujen ulkoasu ja rakenne ovat kuitenkin hyvät ja toimivat! Tykkään Winyan tämän hetkisestä ulkoasusta aivan valtavan paljon! Ovat ne aikaisemmatkin ulkoasut olleet kivoja, mutta nyt ollaan selvästi otettu askel eteenpäin! Pointsit kotiin siis!

Maailma, pelattavat lajit ja juoni
Aina kun sitä eksyy fantasiaroolipelien pariin, sitä jotenkin odottaa hirmuista infomäärää omaksuttavaksi ennen kuin voi varsinaisesti liittyä peliin. Winya Coiasirassa on tietoa paljon.. muttei liikaa. Alkaessani lukemaan maailman historiaa, mietin pienen hetken ajan että eikai vastassa ole pitkä liirumlaarumi siitä mitä nyt on tapahtunut ennen peliä. Jotenkin monissa peleissä näitä liirumlaarumeja näkee, mutta niistä tekee liirumlaarumia juuri se etteivät ne vaikuta peliin kuitenkaan mitenkään. Eli ovat yhtä tyhjän kanssa. Winya on yksi sellainen ihanteellinen poikkeus, jossa pelin historia todella tuntuu kytköytyvän siihen mitä pelissä tapahtuu tällä hetkellä ja miten eri kansat ajattelevat historiastaan. Eli miten maailman historia on vaikuttanut pelin tämän hetkiseen maailmankuvaan. Tekstiä ei ollut liikaa, todellakaan, ja kaikki oli mielestäni perusteltua!
Myös maailman kartasta annan plussaa. Aika monissa peleissä näkee myös näitä karttoja, mutta useissa moiset on väännetty ehkä paintilla tai jotenkin muuten hätiköidyn oloisesti. Winyan kartta tuntuu todella harkitulta ja näyttää siltä kuin se olisi jostain oikeasta kirjasta!
 
Pelissä on käsittääkseni mahdollista pelata melkeinpä millä lajilla tahansa, mutta en ole aivan varma tästä. Toivoisnkin pelattaviin lajeihin jotain pientä huomiota siitä voiko kaikilla maailman myyttisillä ja vähemmän myyttisillä hahmoilla pelata. Tästä on toki maininta etusivulla, mutta jotenkin kaipaisin tarkennusta pelattavat lajit-osioon, koska nyt jäi kuitenkin vähän sellainen arka olo että voinko kuitenkaan luoda ihan mitä tahansa hahmoa koska vain nämä suosituimmat hahmot on esitelty? En siis todellakaan käske ylläpitoa esittelemään kaikkia maailman lajeja vaan ehkä vielä muistuttamaan että periaatteessa melkein millä tahansa lajilla on mahdollista pelata.. Ja jos poikkeuksia on, nekin olisi hyvä mainita pelattavissa lajeissa hahmoina, joita ei hyväksytä peliin mukaan.
Lisäksi demoneita sivuttiin parissa kohtaa ja mielestäni niistä kannattaisi ehkä tehdä jokin oma esittelynsä kotisivuille? Ne ovat kuitenkin mielenkiintoinen vastavoima tämän kaiken keskellä, tai niin ainakin käsitin.
Lisäksi olisi mielenkiintoista lukea miten nämä muut lajit ovat kokeneet historian havinan? Nyt tiedämme että ihmisiä sorretaan, haltiat ovat suurlohikäärmeiden asettamat valtiaat ja yösusia arvostaan mutta miten esim. kentaurit kokivat nämä maailman myllerrykset? Vai olivatko kentaurit ja irut jossain piilossa sillä välin kun ihmisten kanssa taisteltiin? Tottakai jokaisella yksilöllä on oma mielipiteensä kaikesta, mutta olisi silti kiintoisaa lukea jotain tälläistä!

Arvostan sitä että pelaajille on annettu mahdollisuus luoda hahmoja myös valtiaan neuvostoon eli valta-asemiin. Arvostan myös sitä että pelaajat saavat luoda omia lajeja (?), uskontoja ja taruja ja sitten tehdä niistä osa pelin maailmaa. Muutenkin Winya vaikuttaa hyvin pelaajalähtöiseltä peliltä, niinkuin kuuluukin! Jälleen kerran; pointsit kotiin!

Foorumi ja liittyminen
Liittyminen-puolella oli tosiaan kivasti kaikki tärkeimmät pakkoluettavat selkeästi ja tiivistetysti esillä, mistä sanoinkin jo tuolla aikaisemmin. Nyt seuraa kuitenkin enemmän kysymys kuin kritiikki; 
miksi kaksi vaihtoehtoa hahmopyyntöjen lähettämiselle? Sekä sähköposti että suoraan foorumille? Mielestäni sähköposti-puolesta voisi hyvinkin luopua ellei sille ole jotain hyvää perustelua olemassa, koska kokisin sen vain kuormittavana tekijänä ylläpidolle. Jos siis on joku syy tähän menettelyyn niin mielelläni sen kuulisin! Ihan jo mielenkiinnosta.

Foorumi on värimaailmaltaan ja tyyliltään yhtenäinen kotisivujen kanssa, mutta sopivassa suhteessa erilainen. Ollaan selvästi siirrytty kotisivuilta foorumille, mutta ollaan kuitenkin silti samalla sivustolla. 
Odotin maailman kartan perusteella jotenkin hirveän montaa pelialuetta, mutta mielestäni Winyassa on hyvin pidetty pelialueet ns. kurissa. Ei jotenkin tuntunut olevan sellaisia "ylimääräisiä" alueita ollenkaan ja ylimääräisillähän tarkoitan juurikin sellaisia alueita, joihin saa odottaa sitä ensimmäistä peliä seuraavat kymmenen vuotta. Sanoisin että hyvin jäsennöidyt pelialueet, samoin kuin koko foorumi noin muutenkin! Hetken ajan pohdin että muuttaisinko hahmohyväksynnän omaksi kokonaisuudekseen foorumin yläreunaan, mutta sitten tulin siihen tulokseen että en. Se toimii hyvin tuolla hahmot-alueella ja sen löytää kyllä sieltäkin ihan yhtä hyvin kuin foorumin yläreunastakin! 

Foorumi on oikeastaan todella hyvin rakennettu enkä lähtisi muuttamaan mitään foorumin puolella.. Ehkä enemmänkin lisäämään foorumilta tietoja kotisivuille, jos jotakin mutta en sitäkään välttämättä. Mielestäni kannattaa aina pitää sellaiset ”muuttuvat” tiedot foorumilla ja kaikki muuttumattomammat asiat kotisivuilla, jolloin välttyy siltä että joutuisi ylläpitäjänä päivittämään tietoja kahteen paikkaan.

Yhteenveto
Winya Coiasira on mielestäni varsin toimiva kokonaisuus, jossa pelaaja pääsee varmasti toteuttamaan niitä hurjimpiakin mielikuvituksensa tuotteita. Joitakin juttuja on toki rajattu, mutta pääosin peli tuntuu hyvin vapaamieliseltä paikalta josta fantasian ystävä ikää katsomatta saa hyvän kodin! Mitään suuren suuria ongelmia en mistään löytänyt, vaikka kuinka yritin etsiä, joten.. pakko sanoa että Winya on toimiva paketti! Toivotan pelille hyvää jatkoa ja paljolti inspiraatiota myös näin kesän kynnykselle! Tämmöisiä kokonaisuuksia lisää, kiitos!

2 kommenttia:

  1. Oaää ;u;
    Iso kiitos arvostelusta ;___; Oli ihana löytää se omien muuttokiireiden jälkeen :D Hauska että oravat iskee johonkin muuhunkin kun vain muhun itseeni hehe :'> Ja niitä muuten selittää kans se, että valtiatar Alaniksen saaliseläinmuoto on orava C:<
    Aalkrlkasj pärisen täällä liikaa, tuntuu että tää kulunu viis vuotta on viimein jotanu toimivaan ropeen ;3; (Onneks et nähnyt sitä ensimmäisenä elin vuotenaan blärggghhhh xD)
    Haha saa nähdä osaanko korjata noita linkkijuttuja, jos en niin tulen siitä sitten itkemään seuraavaksi x'3 Yritän kuitenkin!
    ISO kiitos kun jaksoit plärätä pelin läpi <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei! Hienoa kuulla että arvostelu oli mieleinen :D Ja oravista tajusinkin tuon valtiatar Alaniksen saaliseläinjutun! Se anteeksiantoi verinen orava-shokin foorumilla hahha. xD
      Ja kyllä mä olen stalkkaillut teitä aina välillä pitkin vuosia kun ollaan Seiskan kanssa oltu linkinvaihdossa ties mistä saakka. Mutta sen takia ehkä voinkin sanoa että hyvin olette kehittyneet! xD

      Jos koodien kanssa on ongelmia niin mielelläni autan niiden kanssa joten tule nykimään vain hihasta!

      Poista