Harmillisen usein kuulee keskustelua siitä miten pelit kuolevat pystyyn pelaajien tai ylläpidon antiaktiivisuuden takia. Milloin ylläpito joutuu lähettelemään muistutusviestejä pelaajilleen ja maanittelemaan noita takaisin pelaamaan, milloin ylläpito vain itse katoaa ja pian sen jälkeen myös pelaajakunta. Aloin näiden puheiden pohjalta miettimään sitä miten pelit voisi pitää aktiivisina kauemmin ja miten ylläpitäjät voisivat omilla toimillaan pitää pelaajien mielenkiintoa yllä. Tapoja on aivan älyttömän paljon ja epäilemättä sellaisiakin mitä minä en vielä ole edes tajunnut kokeilla.. Mutta nyt jaan omat kokemukseni hyvistä tavoista aktivoida pelaajia! Jos sinulla siellä ruudun toisella puolella on joku jännä keino takataskussa niin jätä ihmeessä kommenttia ja kerro omista kokemuksistasi!
Kuukausittain vaihtuva haaste
Joka kuukausi vaihtuva haaste, joka liittyy tavalla tai toisella pelaamiseen; se voi olla pelihaaste, jossa palataan vaikkapa hahmon lapsuuteen tai kurkistetaan hahmon sen hetkiseen tulevaisuuden näkymään. Jonain kuukautena taas voidaan keskittyä piirtämään omia tai toisten hahmoja, hauskoja hetkiä peleistä tai joitain tilanteita hahmojen välillä. Joskus voidaan keskittyä luomaan hahmoille biisilistoja ja toisessa kuussa inspiroitua näiden biisien pohjalta peleihin. Tärkeintä haasteissa on se että ne antavat pelaajille jotain sellaista, mikä inspiroi uusiin peleihin ja juonikuvioihin.. Tai herättelee niitä vanhoja juonikuvioita uuteen uskoon. Niiden ei tarvitse olla liian vakavia eikä niihin ole pakko osallistua ellei halua vaan pääasia on juurikin siinä että niiden kautta inspiroidutaan. Ylläpitäjien kannattaa näitä haasteita miettiessään valita sellaisia haasteita, joihin itse haluaa osallistua myöskin, koska jos et itse halua; miksi kukaan muukaan haluaisi?
Palkintogaalat ja peliriehat ja muut tapahtumat
Paljon on aina puhetta siitä että lähdetään miittiin ja tavataan toisia pelaajia.. No ne voi osoittautua melko vaikeaksi toteuttaa, koska miitit vaativat rahaa ja pelaajat saattavat asua ympäri Suomea. Mutta miittejä voi pitää myös tavallaan ilmatteeksi; järjestetään pelitapahtuma foorumille! Kenenkään ei tarvitse matkustaa toiselle puolelle Suomea vaan voi matkustaa sängystä tietokoneen ääreen kuten muinakin päivinä.. Ero on siinä että mahdollisuuksien mukaan pelaajia on useampia paikalla samaan aikaan ja tällöin foorumilla riittää hulinaa! Isketään tapahtumaa varten oma boardi foorumille jonne jokainen saa aloittaa vaikkapa seuranhakua, keskusteluita ja mitä nyt mieleen tulee ilman pelkoa siitä että spämmäämistä katsottaisiin vinoon. Ei tämä nyt loppupeleissä eroa normaalista foorumipelaamisesta mitenkään, mutta se on hauskaa ja saa ihmiset liikekannalle! Tapahtumia taas voi kehittää minkälaisia tahansa ikinä keksiikin, jolloin mukana on pientä jännitystäkin siitä mitä seuraavaksi onkaan edessä...
Sivujuonet ja yleiset juonikuviot
Hahhaa.. Juu, monissa roolipeleissä on varsinainen juoni jota pelataan eteenpäin hahmolähtöisesti mutta on olemassa myös pelejä, jotka pohjautuvat ihmissuhteisiin ja niistä kehittyviin juonikuvioihin ilman sen suuempaa juonta. Tämmöisissä peleissä sivujuoni saattaa olla joskus tarpeellinen pelaajien aktivoimiseen; jokin asia, mihin hahmot voivat omalla tahollaan vaikuttaa ja jota ei ole ennalta päätetty ylläpidon tai pelaajien toimesta. Tästä mulla ei ole vielä sen suurempaa omakohtaista kokemusta kuin että aloin itse kokeilemaan moista omassa ihmissuhteisiin pohjautuvassa ropessa. Ei ole vielä lähtenyt kunnolla käyntiin mutta innolla odotan mitä tapahtuu vai tapahtuuko mitään! Listaan tämän silti tähän, koska kaiken järjen mukaan tämän pitäisi aktivoida pelaajia!
Siinä nyt kolme tuollaista itse suosimaani tapaa pitää pelaajat aktiivisina, mutta nyt päästäänkin sitten ehdottomasti siihen tärkeimpään asiaan. Mielestäni ylläpito voi aktivoida pelaajiaan kaikista parhaiten olemalla itse aktiivinen pelaamisen saralla. Toki tälläiset kivat ylimääräiset hömpötykset ovat mukavia ja on hienoa jos ylläpitäjät keksivät omiin peleihinsä jos mitä pelejä ja leikkejä. Mutta tärkeintä on silti se pelaaminen koska sen takiahan me olemme päätyneet roolipelien maailmaan.
Ylläpitäjän pitäisi siis mielestäni aina keskittyä ensisijaisesti siihen pelaamiseen ja sen jälkeen tulee vasta kaikki muu. Tottakai ylläpitäjän pitää pitää kiinni omista velvollisuuksistaan, mutta kaikki se mikä on ylimääräistä (kuten vaikka kuukauden haasteet) niin sen pitäisi tulla tärkeysjärjestyksessä vasta pelaamisen jälkeen. Jos ylläpitäjä ei vastaa peleihin tai ylläpitäjän vastauksia saa odotella ikuisuuksia, se tappaa samalla myös pelaajien mielenkiintoa. Varsinkin jos kyseessä on pieni peliyhteisö, jossa pelaajia on alle kymmenkunta. Silloin ylläpitäjän pelaamisen tärkeys korostuu entisestään!
Ylläpitäjän on myös pidettävä huolta itsestään, koska jos se oma motivaatio pelaamiseen ja pelinsä ylläpitoon kuolee, siinä menee luultavasti koko peli.. Varsinkin jos olet yksin ylläpidossa eikä pelissä ole ketään kuka adoptoisi pelisi sinun jälkeesi. Jos sinusta tuntuu ettet jaksa vastata peleihin, ole rehellinen pelaajillesi ja lähde miettimään mikä syö jaksamistasi; jos pelissäsi on liikaa näitä luettelemiani ylimääräisiä härpäkkeitä, niistä kannattaa alkaa luopua ensin tai sitten voit delegoida niitä muille pelaajille. Tärkeintä on kuitenkin oma jaksamisesi, sillä se vaikuttaa pelaamiseesi ja sitä kautta myös pelaajiesi pelaamiseen.. ja siten taas pelisi aktiivisuuteen.
Eli summatakseni koko merkinnän; pelaamisen ohessa on monen monta tapaa aktivoida pelaajia ja sen suhteen vain mielikuvitus on rajana. Ylläpidon kannattaa kuitenkin muistaa pelaamisen tärkeys eikä kasata harteilleen liikaa kaikkea muuta muistettavaa ja tehtävää, jotka sitten syövät aikaa ja jaksamista itse pelaamiselta. Ylläpitäjä itse on kuitenkin esimerkki pelaajilleen etenkin pienessä peliyhteisössä; jos olet aktiivinen juonija ja pelaaja, luultavasti myös pelaajasi pysyvät aktiivisina!
lauantai 25. huhtikuuta 2015
Pelaajien ja ylläpidon aktiivisuudesta
Tunnisteet:
aktiivisuus,
epäaktiivisuus,
Foorumiroolipelit,
kuukauden haaste,
oma jaksaminen,
palkintogaala,
pelaaja,
pelirieha,
roolipelaaminen,
sivujuoni,
ylläpito,
ylläpitäjä
sunnuntai 19. huhtikuuta 2015
Paasaus foorumin tiivistämisestä
Foorumiroolipelien perustaminen on
superhelppoa koska jokaisella pelaajalla on varmaan jonkinlainen
visio siitä mitä haluaa pelata ja minkälaisessa pelissä.. Ja sen
lisäksi netti on pullollaan ilmaisia foorumipalvelimia, joten oman
pelin perustamiseen ei oikeastaan tarvitse nähdä kuin hieman
vaivaa. Nyt haluaisin kuitenkin kertoa vähän ajatuksiani siitä
millainen on hyvä foorumi ja mitä varsinkin niiden aloittelevien
pelien pitäisi ottaa huomioon foorumin rakenteessa.
En siis nyt puhu ulkonäöstä tai värimaailmasta vaan puhtaasti
pelin selkeästä ja hyvästä rakenteesta.
Mielestäni
selkeä ja hyvä foorumi on ensinäkin jaettu kolmeen pääkategoriaan;
on pelaamiseen liittyvä kategoria, jossa on perus boardeina kaikki
mitä ylläpito nyt kokee oleelliseksi pelaamisen kannalta;
hahmohakemukset, hahmoesittelyt, päivitykset&ilmoitukset,
seuranhaku etc. Kaikki sellainen mikä liittyy oleellisesti
pelaamiseen muttei varsinaisesti ole pelaamista. Ja toisena
kategoriana tietysti itse pelialueet, joissa se pelaaminen tapahtuu.
Itse suosin sitä että kaikki pelialueet iskettäisiin yhteen
kategoriaan, mutta ymmärrän toki sen että laajemmissa peleissä
myös eri maailman alueet on jaettu omiin kategorioihinsa.
Lähtökohtaisesti suosittelisin aloitteleville peleille kuitenkin
mahdollisimman tiivistä foorumia ja siksi päädyin kolmeen
pääkategoriaan. Ja se kolmashan on tietysti se ”OFF-Game” eli
alue, mikä ei liity mitenkään mihinkään vaan on sitä yleistä
hälinää ja muuta mukavaa, jota pelaajat voivat harrastaa
pelaamisen ohessa. Jos siis haluavat.
Eli
kolme pääkategoriaa; hahmot ja pelaaminen, pelialueet ja
keskustelualue. Nämä kolme ovat mielestäni hyvä lähtökohta jos
ollaan perustamassa aivan uutta peliä, johon sitten pian pitäisi
saada pelaajia liittymään jotta peli saataisiin pyörimään. Ja
tästä päästäänkin mukavasti siihen tiivistämisen jaloon
taitoon, koska pitkät ja tyhjyyttään huutavat foorumithan eivät
houkuttele pelaajia luokseen vaikka ylläpito olisi kuinka aktiivista
ja pari pelaajaa löytyikin vanhoista tutuista ja fiilis pelissä
olisi pelaajien ja ylläpidon kesken mitä mainioin.
Tuossa
olisikohan puoli vuotta sitten rakentelimme admintoverini kanssa
omaan peliimme sellaisen ulkan, jossa kaikki boardit jakautuvat
kahteen palstaan minkä takia jouduttiin pohtimaan tiettyjen boardien
tärkeyttä. Tämä koska jos kategoriassa oli pariton määrä
boardeja, näytti se alin boardi hyvin venytetyltä ja typerältä
emmekä yksinkertaisesti halunneet sellaista ulkkaamme. Mentiin siis
ulkonäkö edellä, mikä osoittautui aika hyväksi ratkaisuksi;
tiivistettiin etusivun ”Hahmot ja pelaaminen”-boardit neljään
ja saatiin mielestäni aika hyvä ratkaisu aikaiseksi. Nyt meillä on
erikseen perus Hahmohakemukset ja Hahmolista ja kaikki muu
pelaamiseen liittyvä on jaettu tekniseen puoleen ja vähemmän
tekniseen puoleen. Toisessa ilmoitellaan päivityksistä ja
poissaoloista ja sieltä pelaajat löytävät myös arkistot ja
voivat ehdottaa omia parannuksiaan foorumia ajatellen. Tällä
vähemmän teknisellä puolella on sitten yleistä seuranhakua,
hahmopörssiä, sivuhahmoja ja sinne kaikki voivat leppoisin mielin
aloitella omia topicejaan tukemaan omaa pelaamistaan. Homma on
tiivistä ja toimivaa.. tai ainakaan pelaajat eivät ole vielä
ehdottaneet siihen muutosta, haha!
Pointtini
tuossa yritti nyt olla että mielestäni adminien pitäisi oikeasti
miettiä mikä on juuri sen oman pelinsä kannalta tärkeää ja
oleellista eikä täyttää tämmöistä ”tärkeää
asiaa”-kategoriaa sellaisilla asioilla, jotka eivät oikeasti ole
niin tärkeää. Kannattaa olla tarkka sen suhteen mitä boardeja
laittaa tälläiseen kategoriaan ja mitkä kuuluvat siihen vähän
vähemmän tärkeään OFF-Gameen. Jos tärkeää asiaa-kategoria
vilisee boardeja, siitä voi tulla pelajille sellainen olo että
luettavaa ja sisäistettävää on aivan jäätävän paljon. Ja
toisekseen miksi tehdä infoboardeja, missä on vain tyyliin yksi
topic kun voisi tehdä yhden infoboardin, mihin laittaa kaikki infot
yhteen paikkaan? Helpottaa ihmisten elämää ja.. no kaikki info
löytyy yhdeltä boardilta. Ja etusivu näyttää siistimmältä
ilman näitä yhden viestin sisältäviä boardeja. Saitte ehkä
pointista kiinni?
En nyt
siis sano että oma tapani olisi se paras mahdollinen, mutta se
toimii omalla foorumillani ja sen takia se siellä on käytössä..
Sanon että kannattaa miettiä etenkin uuden pelin kohdalla miten
yksinkertaiseksi voi tälläisenkin kategorian tehdä, jotta siitä
ei tulisi sekavaa tai vaivalloista kuvaa mahdollisille uusille
pelaajille.
Tämä
keskustelualueemme sitten pitää sisällään perus
keskustelualueen, jossa pelaajat voivat halutessaan jutella
liipadaabaa mutta joka on aika hiljainen, koska ihmisillä on skypeä
ja keskustelu on oikeastaan siirtynyt sinne. Alue on kuitenkin yhä
olemassa, koska tuntuu edelleen hieman oudolta poistaakkaan sitä!
Kuuluuhan roolipeleihin se keskustelualue, vai kuinka?
Toisena
kategoriana meillä on kyllä pelaamiseen liittyvä boardi, mutta
koska se on vain ylimääräistä härpäkettä niin se on sijoitettu
juuri keskustelualueelle (ja koska muuten keskustelualueellamme olisi
vain yksi venynyt boardi ja tuossa pelaaminen-kategoriassa olisi myös
yksi venynyt boardi, yhyy! Haha).
Ei
keskustelualueista sen enemppää vaan nyt siirrytään niihin
pelialueisiin. Kuten tuolla aiemmin jo sanoin, ymmärrän täysin
että joissakin peleissä on hyvä kategorisoida myös eri
pelialueita eivätkä pelkät boardit riitä koska pelin maailma on
niin laaja. Varsinkin jos pelaajia on paljon ja peli on menestynyt,
koska silloin tottakai tarvitsee laajentaa peliä noin muutenkin.
Mutta kun puhutaan ihan aloittelevasta pelistä, en lähtisi jakamaan
pelialueita useampiin kategorioihin vaan pitäisin ne yhdessä
kasassa.. ja mahdollisimman tiiviinä.
Uusien
pelien ihmeellisessä maailmassa tulee aina vastaan niitä pelejä,
jotka näyttävät kotisivujensa puolesta aivan tajuttoman
mietityiltä ja adminien panostuksesta saa hyvän kuvan.. Ja sitten
kun menee itse pelifoorumille, sitä tulee melkein paha mieli kun
foorumi on täytetty kahdellakymmenelläviidellä tyhjyyttään
huutavalla peliboardilla, jotka tulevat huutamaan tyhjyyttään
luultavasti aina pelin kuolemaan saakka. On karu fakta että hyvin
harva uusi peli saa mitään kymmenen pelaajan ryntäystä heti
kättelyssä, jotta olisi edes mahdollista saada viestejä näille
kahdellekymmenelleviidelle boardille ja näin ollen suurin osa
boardeista pysyy topiciensa puolesta nollilla ties kuinka kauan!
Yleensä ne pelit lähtevät ensin keskittymään yhteen, kahteen eri
alueeseen ja siitä sitten hiljalleen leviävät muille boardeille.
Tämä on kuitenkin tajuttoman hidasta, joten jos niitä boardeja on
älyttömästi niin foorumista saa nopeasti vilkaisemalla hyvin
epäaktiivisen kuvan vaikka pelaajat olisivatkin kokoajan pelaamassa!
Nyt
taas yritän selkiyttää selitystäni; mielestäni uuden pelin ei
kannattaisi täyttää foorumiaan tyhjillä boardeilla vaan tiivistää
jälleen kerran tätäkin kategoriaa. Ensinäkin pysymällä sen
yhden kategorian sisällä ja luomalla pääsivulle vaikkapa nyt..
kuusi pääpeliboardia. Niiden sisään voi sitten luoda halutessaan
useamman, mutta en kokisi sitäkään välttämättä kovin fiksuksi
ratkaisuksi uuden pelin kohdalla. Kun foorumilla on vaikkapa kuusi
boardia, joissa pari pelaajaa pelaa aktiivisesti, saa se koko pelin
näyttämään paljon aktiivisemmalta kuin jos kategorioita olisi
kymmeniä. Sitten kun pelaajia alkaa löytymään ja peli
vakiinnuttaa asemaansa lähtemällä kunnolla käyntiin, voi ylläpito
alkaa hiljalleen luoda lisää boardeja (ja miksei niitä
kategorioitakin). Moinen ei satuta ketään vaan päinvastoin onhan
ne uudet pelialueet pelaajillekin kiva uusi juttu! Hei pelimme
laajentuu koska ollaan niin hyviä, jee!
Eli
suosittelen siis uusille peleille sitä tiivistämistä; älkää
tehkö liian pitkiä ja vaikeasti selattavia foorumeita siitäkään
huolimatta että boardeja on kiva tehdä. Olen kerran itse luonut
Sormusten Herra-pelin johon listasin kaikki
Keski-Maan kartalta löytyvät paikat ja siis nyt hävettää.
Onneksi, onneksi se ei
koskaan lähtenyt käyntiin ja tapoin sen omatoimisesti hyvin
nopeasti. Mutta tämmöisistä asioista oppii ja sen tähden nyt
halusinkin tämän merkinnän kirjoittaa! Kannattaa myös miettiä
hahmoesittely-boardien tärkeyttä; kannattaisikohan nekin alkuun
pitää samassa paikassa ja vasta myöhemmin jakaa ne eri boardeille
vaikkapa laumoittain? En tiedä, mutta siinä jotain mietittävää
itse kullekin.
Nyt
lopetan taas tämän jaarittelun! Toivottavasti joku ymmärsi hämärän
pointtini tästä hämärästä merkinnästä. Hyvää sunnuntaita
vaan kaikille!
torstai 9. huhtikuuta 2015
Se ensimmäinen hahmo uudessa pelissä
Ihan tähän alkuun haluan kiittää
kaikkia jotka ovat jättäneet kommenttia chattiin, vieraskirjaan tai
blogiteksteihin! On meinaan aivan sairaan hieno fiilis tulla
Yksisarviseen ja löytää kommentteja niin puolesta kuin vastaankin!
Jatkakaa samaan malliin ihmiset niin minäkin jatkan! Tosiaan
bloggerin oma kommentointi on taas käytössä eikä ole menossa enää
piiloon! Tajusin kuinka hölmöä se oli, hah! Mutta nyt päivän
asiaan!
Olin tässä eilen kirjoittamassa
merkintää ylivoimaisista hahmoista ja päädyin pohtimaan ujoja
hahmoja niiden sijaan, joten arvatenkin kadotin merkinnän punaisen
langan. Siitä sitten päätin aloittaa alusta ja pohtia hieman niitä
hahmojen piirteitä, mitä kannattaa välttää luodessa ensimmäistä
hahmoa aivan uuteen peliin!
Uskallan väittää että ihan
jokaisessa pelissä, niin pienessä kuin suuressakin, on olemassa ne
pelin omat piirit joihin pitäisi uuden pelaajan hahmoineen päästä.
Piireillä en nyt tarkoita mitään negatiivisia juoruiluryhmiä
yläastehengessä vaan yksinkertaisesti pelin pelaajakuntaa, joiden
hahmoille on jo muodostunut juonikuvioita ja suhteita pelaamisen tai
ennakkosuunnittelun myötä. Joskus piiriin on helppo päästä,
toisinaan taas vaikeampaa riippuen ihan pelistä.. Ja uudesta
pelaajasta ja hänen hahmostaan. Aika yleistä on, ainakin toivon
mukaan, että pelien piirit haluavat ottaa uuden pelaajan avosylin
vastaan ja jos tämä ei onnistu, syy on jossain muualla kuin siinä
etteivät he haluaisi uusia pelaajia riveihinsä. Koska kuka nyt ei
haluaisi?! Miten siis uusi pelaaja voi omilla teoillaan helpottaa
sitä piireihin pääsemistä? No ainakin luomalla helposti
lähestyttävän hahmon ja välttää siinä sivussa paria melko
houkuttelevaa, mutta hankalaa piirrettä..
Ylivoimaisuus ja maailman mahtavimpana
olentona oleminen tuntuu varmaan varsinkin aloittelevista pelaavista
todella houkuttavalta, koska äkkiseltäänhän sitä ajattelisi että
nyt mikään ei estä hahmoni tekemisiä.. Ja siten voin tehdä ihan
mitä vaan! Ongelma tuleekin
esiin vasta pelatessa, koska muut kanssapelaajat todennäköisesti
vierastavat tälläistä hahmoa, jota vastaan taistellessa ei ole
lähtökohtaisestikaan mitään mahdollisuuksia pärjätä. Eikä
tämä ole tylsää vain kanssapelaajista, vaan pidemmän päälle
myös tämän ylivoimaisen olennon pelaajasta! Kelatkaapa nyt; kuinka
tylsää on pelata vaikkapa jotain taistelupeliä jos alunalkaenkin
tiedät että tulet joka tapaukessa voittamaan; olethan voittamaton.
Pelissä ei ole mitään mitä jännittää, koska lopputulos on jo
ensimmäisestä peliviestistä saakka selvillä. Molemminpuolinen
tylsyys on siis taattu!
Munchaus
on siis syystäkin kiellettyä vaikka sinänsä.. Kannattaako sitä
edes kieltää? Kyllähän me fiksut ihmiset tajutaan itsekin että
liian ylivoimaiset hahmot käyvät pidemmän päälle hyvin
rasittaviksi.. Sekä vastapelaajista että pelaajasta itsestään.
Varsinkin
fandom-peleissä tälläisiä hahmoja on olemassa jo valmiiksi, sen
kuin ottaa hahmokseen! Esimerkiksi Harry Potter-peleistä tuttu
Voldemort on Rowlingin mukaan maailman pelätyin pimeyden velho eikä
turhaan sillä vain Harry pystyy hänet voittamaan. Itse pelasin
jokusen vuoden Voldemortilla ja täytyy sanoa että ei kannata..
Varsinkaan siksi ekaksi hahmoksi jos ollenkaan!
Toinen
piirre mikä saattaa tehdä hahmosta vaikeasti pelattavan, on ujous.
Tätä en missään tapauksessa lähtisi kieltämään
mutta onhan ujous vaikea piirre hahmossa! Onhan se vaikea piirre myös
oikean elämän ihmisissäkin, sillä ujoja ihmisiä on melko hankala
lähestyä ja ystävystymiseen tarvitaan melko paljon aikaa ja
kärsivällisyyttä. Ujous ei tietenkään ole pahasta, mutta totuus
on että liiallinen ujous varsinkin tekee ihmisistä ja hahmoista
hyvin vaikeasti lähestyttäviä.
Ujojakaan hahmoja
en välttämättä lähtisi tekemään ihan ensimmäisiksi hahmoksi
uuteen peliin, juurikin koska niillä pelaaminen on hankalaa;
vastapelaajan hahmolta vaaditaan paljon ja ujon hahmon pelaajalta
vielä enemmän. Dialogin kirjoittaminen on pelaamisessa ehkä
helpointa, ainakin minun mielestäni ja siihen lankeaa yleensä
helpoimmin jos täytyy keksimällä keksiä jotain jatkoa viestiin
jotta saadaan peli etenemään. Helpointa on kysyä toiselta hahmolta
jotakin tai ylipäätään puhua, eikö totta? No ujon hahmon
kanssahan tämä on tietysti vaikeampaa, koska aika monet ujot
tapaukset ovat hyvin hiljaisia eivätkä välttämättä ala
kyselemään tai puhumaan toisille ihan omasta tahdostaan. Eivätkä
he muutenkaan välttämättä ole ensimmäisinä viemässä
tilannetta eteenpäin, joten pelaajan olisi löydettävä uusia
tapoja edistää peliä ilman suurta dialogia tai ujolle hahmolle
luonnottomia tekoja. Ujon hahmon kanssa pelatessa, myös
vastapelaajalle saattaa langeta suurempi vastuu pelin eteenpäin
viemisestä koska ujot hahmot.. ovat ujoja.
Eli
jos nyt otat super-ujon hahmon ensimmäiseksi hahmoksi uudessa
pelissä, jossa et tunne muita pelaajia etukäteen, kannattaa miettiä
sitä miten tämä vaikeuttaa sinun itsesi kotiutumista uuteen
peliin; muista pelaajista ei välttämättä ole heti peliseuraksi
hankalahkon hahmosi takia, mikä voi tuntua uutena pelaajana siltä
etteivät vanhat pelaajat edes haluaisi sinua peliinsä.. Ja tämän
tunteen ja vaikean alun takia motivaatiosi alkaa hiljalleen
vähentyä.. Ja lopulta katoat pelistä jolloin pelin ylläpito ja
muut pelaajat jäävät miettimään mihin katosit ja miksi?
Nimimerkillä monta kadonnutta pelaajaa.
Kannattaa
välttää myös liian angstisen, masentuneen tai vihaisen hahmon
tekemistä koska tähän pätee sama kuin ujouteenkin; hahmosta tulee
helposti hyvin vaikeasti lähestyttävä, jolloin peliseuraa saattaa
olla hankala löytää. Mietitäänpä taas oikeaa elämää ja
sukelletaan.. vaikkapa sinne yläasteelle, jonka meistä jokainen on
varmasti kokenut tai kokemassa! Miettikää luokkatovereitanne ja
löytäkää sieltä se nurkkaan vetäytyvä, mustiin pukeutuva
tyyppi joka ei koskaan puhu mitään vaan keskittyy vihaamaan
maailmaa. Varmasti jokainen tunnistaa tämän piirteen ja itse
allekirjoitan olleeni moinen maailman vihaaja yläasteikäisenä ja
sen takia hahmonikin.. no.. olivat melko vihaisia hekin. Ilman mitän
logiikkaa tietenkään, koska miksi sitä nyt vain ei vihaisi
maailmaa?
Masentunut
hahmo on yleensä myös hyvin syrjään vetäytyvä, ei tykkää
puhua ihmisten kanssa tai tutustua muihin ja hankkia kavereita tai
ihmissuhteita ylipäätään. Vihainen hahmo taas keskittyy vihaamaan
ja saattaa purkaa vihaansa toiseen hahmoon jo aivan pienistäkin
syistä. Angstinen hahmo taas.. on jotain näiden kahden väliltä,
mutta jos ei ole hiljainen tai vihainen niin saattaa valittaa
jokaisesta asiasta ihan vain valittamisen riemusta. Tässä on
tämmöisiä ihmistyyppejä, joita on aika hankala lähestyä edes
uunituoreen pullan kanssa..
Nämä
hahmot ovat hienoja ja pelattavia, tottakai! Ja jokainen heistä tuo
oman hienon vibansa pelin maailmaan enkä missään nimessä
kieltäisi angstisia, vihaisia tai masentuneita hahmojakaan! En
todellakaan! Mutta aivan ensimmäisenä hahmona uudessa pelissä..
Miettisin kahdesti kannattaako aloittaa tälläisellä hahmolla vai
pitäisikö tehdä ensin jokin hieman helpompi hahmo, jonka avulla
jäädä peliin ja osoittaa vanhoille pelaajille että hei olen kiva
tyyppi ja mun hahmonikin tykkää teistä! Ja sitten kun olet pari
peliä pelannut, voit alkaa miettiä tätä vaikeampaa hahmoa. Nyt
muut pelaajat jo hieman tuntevat sinua, ensimmäiselle hahmollesi on
kertynyt jo pari suhdetta ja olet ns. päässyt piireihin! Vaikeampi
hahmokin saa varmasti peliseuraa helpommin, koska sinut tunnetaan ja
ensimmäisen hahmosi kanssa saatiin aikaan helppoja ja kivoja pelejä!
Noniin siinä siis muutamia juttuja,
joita ehkä kannattaa välttää
aivan uuteen peliin liittyessä, koska ne hankaloittavat turhaan omaa
elämääsi ja muiden pelaajien elämää. Sanoisinko että kaikkien
pelien kaikki ylläpitäjät haluavat aina
uusia pelaajia peliinsä ja etenkin että tuo tulevat jäädäkseen!
Ja hankalat hahmot valitettavasti ovat osasyy siihen miksi uudet
pelaajat sitten katoavat, joten.. Kannattaa miettiä tarkkaan
millaista hahmoa lähdet ensimmäiseksi hahmoksesi tekemään! Toki
jos olet mestari vihaisten hahmojen pelaamisessa niin senkus teet
sellaisen, mutta tässä vinkkejä siltä varalta että.. Et ole
tullut ajatelleeksi asiaa aikaisemmin. Ensimmäiset hahmot ovat..
uuden alku joka kerta ja sen takia niitä kannattaa ajatella hieman
eri tavoin kuin toisia tai kolmansia hahmoja.. Niiden vastuulla on
kuitenkin sinun saattamisesi uuteen peliyhteisöön!
Tunnisteet:
angstisuus,
ensimmäinen hahmo,
Foorumiroolipelit,
masennus,
munchaus,
roolipelaaminen,
Sokea Yksisarvinen,
ujous,
uusi pelaaja,
vihamielisyys,
Voldemort,
ylivoimaisuus
maanantai 6. huhtikuuta 2015
Visio tappaa luovuuden!
Olen sellaisessa koulussa, jossa
hoettiin melkein koko ensimmäinen opintovuosi kuinka ”Visio tappaa
luovuuden”. Silloin kolme vuotta sitten moinen ajatus tuntui
naurettavalta ja niistä omista visioista pidettiin kynsin ja hampain
kiinni, koska tottakai omaa visiota piti seurata. Ja ovathan ne
visiot aina mitä muikeimpia ja siisteimpiä, mutta ajan myötä sitä
oppi tajuamaan että.. pirulauta! Opettajat olivat oikeassa. Visiot
todella tappavat luovuuden.
Eli
siis tämän kertaisen pohdinnan aiheena ovat meidän ylläpitäjien
armottoman siistit visiot siitä millaista peliä haluamme ylläpitää,
mitä sen maailmaan kuuluu ja mitkä jutut ovat niin tärkeitä ettei
niistä voida luistaa? Mihin pisteeseen saakka adminien on hyvä
pitää kiinni visioistaan ja milloin on syytä antaa pelaajille
tilaa luoda maailmaan omia näkemyksiään?
Okei
eli aloitetaan siitä että pelin ylläpitäjä saa vision.. Sanotaan
nyt vaikka sellaisesta perinteisestä susipelistä, jossa kaksi
laumaa taistelee toisiaan vastaan. Hän luo foorumin, foorumille
alueet.. Sitten kotisivut ja sinne infot laumoista. Toinen lauma on
täynnä mustia susia ja toinen on täynnä valkoisia susia.
Valkoiset ovat tietysti se hyvisten lauma ja mustat on pahisten
lauma. Tämä on ihan hyvä, joskin melko kliseinen, idea ja siitä
on hyvä lähteä liikkeelle.
Nyt,
jos pelin ideana on että ”kaksi laumaa taistelee keskenään” ja
tästä ylläpitäjä pitää kiinni kynsin ja hampain. Hän ei
luista perusideasta yhtään, koska on niin kiinni tässä visiossaan
kahdesta tappelevasta laumasta. Kelatkaa kuinka paljon tämä visio
nyt tuhoaa pelaajien pelaamismahdollisuuksia ja siten myös heidän
pelaamismotivaatiotaan! Jos pelissä saa olla vain
kaksi laumaa, ei jompaan kumpaan laumaan voi esim. syntyä harmaata
pentua, joka yrittäisi vaikkapa yhdistää nämä kaksi laumaa.. Tai
perustaa oman ”harmaiden susien puolueettoman laumansa”.
Pelaajien täytyy tyytyä tähän annettuun adminin visioon ja pelata
hänen kehittämiensä raamien mukaan; luo hahmosi toiseen laumaan ja
taistele sitten toisen lauman susia vastaan. Yksinkertaista.. mutta
pidemmän päälle tylsää!
Okei
on ihan ymmärrettävää etteivät ylläpitäjät tietenkään voi
suostua siihen että jokainen pelin hahmo perustasi oman harmaan
laumansa, koska muuten pelin idea muutamasta taistelevasta laumasta
katoaisi melko äkkiä.. Mutta ylläpitäjien olisi hyvä kuunnella
pelaajiensa visioita ja yrittää päästä vähintäänkin
jonkunlaiseen komporomissiin näiden kaikkien visioiden keskellä!
Pitää pitää omasta visiosta kiinni, tottakai, mutta pitää osata
myös soveltaa sitä muiden pelaajien visioiden avulla eteenpäin.
Vaikkapa ottamalla hyvin kehitellyn, perustellun harmaan lauman
peliin mukaan! Tai miksei sen pohjoisesta hyökkäävän uuden
laumankin, jonka takia nämä kaksi alunperin taistelevaa laumaa
joutuisivat yhdistämään voimansa hetkeksi voidakseen voittaa tämän
uuden uhan. Perusidea ei kuitenkaan katoa, mutta peliin tulee aivan
uudenlaista särmää! Näin myös perusideainen susiroolipeli
muuttuu omalla tavallaan uniikiksi
ja siinä on ehkä jotain, mitä muista kaltaisistaan ei löydy! Ja
tämä tarkoittaa innostuneita pelaajia ja pidempää ikää!
Eli
siis tällä esimerkillä yritin siis sanoa että.. Ylläpitäjien on
hyvä pitää siitä pelinsä alkuperäisestä ideasta kiinni, koska
ilman sitä peli vähän niinkuin katoaisi eikä kukaan kohta
tietäisi mitä tapahtuu.. Eivätkä uudet pelaajat varsinkaan
tietäisi enää mihin soppaan lusikkansa tunkevat! Mutta on hyvä
pysähtyä myös pohtimaan niitä pelaajien tuomia ehdotuksia tai
pyyntöjä; voisivatko ne tuoda pelisi perusideaan uutta kulmaa ja
syvyyttä? Ei niitä pelaajien visioita varmasti ole tarkoitettu
tuhoamaan sitä alkuperäistä ideaa vaan juurikin syventämään
sitä! Harva pelaaja varmaan jaksaa visioida peliin mitään
sellaista, millä kumoaisi sen alkuperäisen syyn miksi peliin
liittyikin.. eli sen alkuperäisen idean kahdesta taistelevasta
laumasta. Pelaajatkin haluavat tehdä pelistä maailman parhaan, ihan
niinkuin sinäkin ylläpitäjänä!
Toinen
asia mitä ylläpidon pitäisi mielestäni varoa visioidessaan, on
visioidensa määrä.. Eli toisin sanoen niiden tärkeiden juttujen
määrä, jotka pitää sisäistää ennen kuin voi alkaa pelaamaan.
Visio tappaa luovuuden-sanonta
toimii tässäkin kohtaa, sillä mikä nyt tappaisi uuden pelaajan
liittymishaaveet paremmin kuin sairaan pitkät pakolliset
infot,
mitkä pitää lukea sivuilta ennen liittymistä. Uskallan väittää
että ei mikään ja sen takia suosinkin pakollisten infojen
minimoimista mahdollisimman vähäisiksi; mitä vähemmän uudella
pelaajalla on sisäistettävää, sitä nopeammin hän pääsee
luomaan hahmoa ja sitä nopeammin hän pääsee mukaan peliin. Hän
oppii kyllä kaiken tärkeän pelistä ajan kanssa, koska tottakai
hän luonnollisesti kiinnostuu kaikista pienistä yksityiskohdista
sitä mukaa aina enemmän, mitä kauemmin hän viihtyy pelissäsi! Ja
kaikkihan me toivomme että mahdollisimman pitkään!
Tärkeimmät
luettavat onkin siis hyvä pitää tiivistettynä; perusinfot
vaikkapa nyt niistä laumoista ja niiden asuinalueista, peruskuvio
siitä mitä on meneillään ja ehkäpä syy siihen miksi ollaan
siinä tilanteessa missä ollaan. Tämän lisäksi uuden pelaajan on
kuitenkin luettava liittymis-ohjeet ja säännöt, joten siinä on jo
aika paljon luettavaa! Mutta kaiken, minkä kokee vähänkään
vähemmän tärkeäksi, kannattaa jättää myöhemmäksi
luettavaksi!
Haluan
paasata vielä aavistuksen näistä ”vähemmän
tärkeistä”-infoista, koska nekin ovat yleensä ylläpitäjänsä
visioita maailmasta, jossa pelin hahmot elävät. Kuinka tärkeää
meidän on pelaajina tietää vaikkapa.. sentilleen kuinka pitkä
karva meillä valkoisilla susilla nyt on? Tai okei nyt on helpompi
ottaa esimerkiksi vaikkapa realismi-rope.
Kuvitellaan
peli, joka sijoittuu vaikkapa kaikille tuttuun Helsinkiin; eletään
normaalia elämää normaalissa Helsingin arjessa ja hahmosi voi olla
kuka tahansa vauvasta vaariin. Kuinka oleellista on että pelin
kotisivujen ”vähemmän tärkeistä infoista” löytyy vaikkapa
Helsingin asukasmäärä tai pinta-ala.. Kuinka paljon kauppoja
siellä on, missä ne ovat.. Missä kaikkialla nuoret oikeasti
hengailevat ja mihin aikaan saatat päästä käymään elokuvissa?
Ja jos peli sijoittuu vaikkapa vuoteen 2010 niin onko tarpeellista
että vaikkapa leffateatterit-infoon on kirjoitettu elokuvien tiedot
ja esitysajat niinkuin ne ovat oikeasti olleet vuonna 2010? Tai
ruokakaupat-infoon kauppojen aukioloajat ja vaikkapa alennukset?
Okei
nyt mentiin aika pienen pieniin yksityiskohtiin, mutta pointti tällä
pohdinnalla oli nyt tämä; ylläpitäjän olisi hyvä ymmärtää
mikä ero on ”vähemmän tärkeällä infolla” ja ”tarpeettomalla
infolla”. Vähemmän tärkeää infoa voi olla vaikkapa.. Mitä
leffateattereita on Helsingin keskustan alueella ja tarpeetonta
tietoa on vaikkapa.. No vaikkapa ne elokuvien esitysajat! Mikseivät
pelaajat voisi kirjoittaa hahmojaan menemään satunnaiseen aikaan
leffaan katsomaan tiettyä elokuvaa? Jos pelaajat nyt haluavat
selvittää mitä leffoja meni Finnkinossa vaikka helmikususa 2010
niin ne tiedot löytyy luultavasti Googlen ihmeellisestä maailmasta
ja jos ei niin.. No sitten eletään ilman ja sekin on varmaan ihan
okei!
Mitä
haittaa tarpeettomasta infosta siis on sivuille? No ensinäkin se
että kohta infoja puskee joka paikasta ja yhden tarpeellisen infon
etsiminen voi alkaa olemaan aika työn ja tuskan takana. Ja sitten
siitä seuraa ehkä se etteivät pelaajat (tai ylläpitäjä itse,
heh) jaksa vaivautua etsimään niitä oikeita tietoja kaiken turhan
seasta. En siis sano että kaikki infot ovat huonosta, sanon vaan
että on hyvä vähän karsia mitä sivuilleen pistää! Esimerkiksi
johonkin kirjasarjaan tai elokuvaan tai tv-sarjaan perustuvat
roolipelit voisivat pohtia sitä kannattaako kaikkia oman fandominsa
tietoja listata sivuille koska kaikkien kannalta olisi helpompaa
linkittää vaikkapa sivustoja, joilta näitä infoja löytyy.. Ja
kirjoittaa omalle sivulleen vain oleellisimmat peliä koskevat infot!
Ja nekin niin että pelaajat saavat itse päättää jaksavatko lukea
niitä vai eivät.. Kukin pelaa tyylillään ja niin kauan kun
pelaaminen on suhteellisen yhtenäistä, voidaan olla huoletta!
Eli
siis visio todella tappaa luovuuden; sekä ylläpidossa itsessään
että pelaajissa, koska kukaan ei oikeastaan pääse enää
toteuttamaan itseään jos visiot ovat liian kiveen hakattuja.
Ylläpidon ei pidä luistaa liikaa perusideastaan, mutta kannattaa
miettiä mikä siinä omassa visiossa on oleellista ja mikä vähemmän
oleellista.. Ja toisiko pelaajien omat visiot tähän päävisioon
jotain uutta ja hienoa!
Ei
mulla tällä kertaa tämän enempää. Pääsiäisen jatkoja vaan
kaikille!
lauantai 4. huhtikuuta 2015
Sivulistauksia, arvosteluja ja linkinvaihtoa!
Näin kevään kunniaksi aloin pohtimaan josko Yksisarvista voisi jotenkin kehittää eteenpäin, joten päädyin sitten avaamaan sivulle listauksen, arvostelumahdollisuudet ja tietysti linkinvaihdon! Valitettavasti en ala arvostelemaan muita roolipelejä kuin foorumilla tapahtuvia, koska en tunne muita pelimuotoja juuri yhtään. Listalle voi kuitenkin ilmoittaa myös kouluja, chattipelejä, vieraskirjapelejä ja missä nyt ikinä pelaattekaan. Pääasia on että pelaatte, hah!
Ei tässä oikeastaan mitään ihmeellisempää. Jos tulit sivulle sen takia että pyysin sinua linkinvaihtoon niin tervetuloa tutustumaan! Ja hei Linkit/ä-puolelta löydätte pari banneria jos kaipaatte ja.. vieraskirjaan tai chattiin voitte jättää terveisenne! Kiva kun tulitte käymään! Katsotaan kuinka Yksisarvinen lähtee liikkeelle vai lähteekö ollenkaan, hmm...
Ja loppuun biisi eräältä inspiroivalta soittolistalta;
Ei tässä oikeastaan mitään ihmeellisempää. Jos tulit sivulle sen takia että pyysin sinua linkinvaihtoon niin tervetuloa tutustumaan! Ja hei Linkit/ä-puolelta löydätte pari banneria jos kaipaatte ja.. vieraskirjaan tai chattiin voitte jättää terveisenne! Kiva kun tulitte käymään! Katsotaan kuinka Yksisarvinen lähtee liikkeelle vai lähteekö ollenkaan, hmm...
Ja loppuun biisi eräältä inspiroivalta soittolistalta;
Tunnisteet:
arvostelu,
chat,
Foorumiroolipelit,
linkinvaihto,
sivulistaus,
vieraskirja
perjantai 3. huhtikuuta 2015
Pelien piilotetut alueet
Pakko pohtia asiaa pelifoorumeilta piilotetut alueet tai viestit, joita vierailijat eivät saa lukea tai nähdä. Miksi näin tehdään? Miksi vierailija ei saa nähdä esimerkiksi käynnissä olevia pelejä tai jo pelissä mukana olevia hahmoja? Itse koen tämän hyvin, hyvin ärsyttäväksi että vieraillessani jollain toisen pelin foorumilla, klikkasin sitten mitä tahansa niin käsketään ensin kirjautumaan.
Yritin keksiä syitä siihen miksi alueita piilotetaan.. Ja ainoa syy, minkä tähän hätään pystyin kehittämään oli se että pelien ylläpitäjät pelkäävät että joku kopioisi hahmoja, peliviestejä tai pelin uniikkeja juonikuvioita. Mitään muuta en tosiaan keksinyt, joten jos jollain on tarjota jokin oikea syy niin laittakaahan kommenttia!
Jos syy taas on nimenomaan tuossa pelossa niin.. Täytyy sanoa että allekirjoittaneen mielestä syy on melko vainoharhainen. Tiedän että netti on pullollaan niitä typeriäkin ihmisiä jotka eivät kunnioita toisen ideoita, mutta kuinka usein tätä oikeasti tapahtuu? Ja toisekseen jos tapahtuisi niin että pelistäsi pöllittäisiin juonia tai hahmoja tai kokonaisia peliviestejä, miten se muka vaikuttaisi sinun peliisi? Ei se sinun vikasi ole ja tässä kohtaa sinä näytät joka tapauksessa hyvältä; sinun juttusi on niin uskomattoman hieno että joku haluaa pölliä sen. Se rosvo tässä tapauksessa näyttäytyy idioottina ja tuon peli tuskin lähtee käyntiin, koska kaikki tietävät tästä kopioinnista.
Miksi sitten kannattaisi pitää mahdollisimman useat alueet myös vieraille avoimina? Ei ehkä viestien kirjoittamisen osalta, mutta sentään niin että vieraatkin pääsevät lukemaan alueiden viestejä.
Ensinäkin hahmoesittelyt. Ainakin itse tykkään lueskella muiden pelien hahmoja etukäteen, varsinkin jos peli vaikuttaa muuten kiinnostavalta ja pienikin halu liittyä on olemassa. Tähän syy ei ole se ettäkö haluaisin kopioida hahmotietoja omaan käyttöön vaan se että saan tietää millaisia kuvioita ropessa on oikeasti käynnissä. Pelin kotisivut antavat kuitenkin melko usein vain pintaraapaisun tiedoissaan ja vasta hahmot ja noiden kuviot näyttävät sen, mitä pelissä oikeasti tapahtuu. Ja jos voisin lukea näitä hahmoesittelyitä etukäteen jo oman hahmon luomisprosessissa, voisin miettiä sitäkin miten hahmoni istuu maailmaan ja varmistaa siten että peliseuraakin löytyy. Ei olisi kovin kivaa tehdä 50 vuotiasta hahmoa peliin, jossa muut hahmot ovat 15 vuotiaita, vain koska en nähnyt tätä entuudestaan. Ymmärrättekö mitä haen takaa?
Sama pätee tietysti pelialueihinkin. Miksi ihmeessä sulkisimme vierailijat pois pelialueilta? Naurettavinta on se että jossain peleissä kaikki pelialueet on kokonaan piilotettu vierailta eikä sen takia voi mitenkään tietää millaiseen paikkaan on hahmonsa tunkemassa. Toki maailmaa on varmasti kuvailtu pelin kotisivuilla, mutta silti.. Taas ne pelialueet antavat sen todellisen käsityksen siitä mitä ropessa oikeasti tapahtuu; mitä jos nyt loisin hahmoni asumaan vaikka ihmissusien metsään ja sitten liityttyäni tajuan että ah.. Kaikki muut ihmissudet asuvatkin Lontoossa joten hahmoni on erakko eikä peliseuraa löydykkään niin paljon kuin ajattelin lukiessani "ihmissudet"-listaa kotisivuilta.
Ja lisäksi on yksi tajuttoman oleellinen asia, jota me vierailijat emme näe peleistä jos kaikki alueet on piilotettu tai emme voi nähdä niiden viestejä; aktiivisuus! Mistä me tiedämme kuinka aktiivinen peli on jos emme näe koska viimeisimmät peliviestit on kirjoitettu? Totta on että yleensä foorumien alaosassa lukee uusin viesti ja käyttäjiä paikalla, mutta se ei silti kerro loppupeleissä yhtään mitään. Joskus keskustelualueella on aktiivista, mutta peleissä ei ole tapahtunut puoleen vuoteen mitään. Ei sellaiseen ropeen ole kiva liittyä siinä uskossa että pääsee heti pelaamaan, mutta saakin huomata etteivät vanhat pelaajat olekkaan niin aktiivisia kuin on saanut ymmärtää.
Totta on toki sekin että jos pelialueita on paljon ja ne huutavat vielä tyhjyyttään, ei sekään vierailijan silmiin hyvältä näytä mutta silloin pelialueita voi tiivistää! Ja lisätä niitä sitten tarpeen mukaan kun pelaajia liittyy enemmän ja pelejä alkaa syntymään. Tällöin foorumi ei näytä kuolleelta vaan pieneltä ja aktiiviselta, mikä on tottakai parempi asia!
Oikeasti, foorumin alueiden näkyvyys voi vaikuttaa käsittämättömän paljon siihen miten hyvin uusi pelaaja uuden hahmonsa kanssa pääsee peleihin mukaan. Ei sitä kuitenkaan aina kehtaa alkaa ahdistelemaan vanhempia pelaajia suhdekuvioilla jo ennen rekisteröitymistä, varsinkaan jos et yhtään tiedä millaisia hahmoja pelissä on jo valmiiksi. Jos pelialueita ei näe etukäteen (ja kaiken lisäksi rekisteröityminenkin ennen hahmon hakemista on joissain peleissä kiellettyä) niin miten sitä voisi varmistaa sen että peliseuraa löytyy kun pitäisi alkaa pelaamaan? Alkuun pääseminen on kuitenkin aina uuden pelaajan vastuulla, koska vaikka ylläpito ja vanhemmat pelaajat ottaisivatkin uutukaisen lämpimästi vastaan niin oma aktiivisuus siinä kuitenkin ratkaisee.
Ja sitten paasauksen seuraavaan vaiheeseen! Vierailijatunnukset. Miksi? Jos et halua että vierailijat näkevät pelialueesi ja viestisi, miksi ihmeessä luot heille tälläisen mahdollisuuden muttet kuitenkaan voi vain pitää koko foorumia näkyvillä? Tämä vierailijatunnus on ensinäkin turhaa vaivaa sekä ylläpidolta itseltään että vierailijoilta, koska helpommallakin pääsisi; avaamalla tietyt alueet kaiken kansan nähtäville. Et häviä siinä mitään, mutta vierailijan on helpompi tutustua peliisi.
Noniin se tämänpäiväisestä paasauksesta! Toivottavasti kukaan ei loukkaantunut, mutta toivottavasti tämä herätti ajatuksia oman pelin alueista! Itse olen Seiskasta piilottanut arkistot ja yleisen keskustelun, koska arkistot pitävät sisällään niin paljon vanhentuneita juttuja että ne voisivat sekottaa vierailijoita.. Ja keskustelualue ylipäätään sen takia että pelaajat purkavat siellä joskus vähän henkilökohtaisempiakin asioita.
Eipä tässä kai muuta! Hyvää pääsiäistä kaikille ja valoisampaa kevättä!
Yritin keksiä syitä siihen miksi alueita piilotetaan.. Ja ainoa syy, minkä tähän hätään pystyin kehittämään oli se että pelien ylläpitäjät pelkäävät että joku kopioisi hahmoja, peliviestejä tai pelin uniikkeja juonikuvioita. Mitään muuta en tosiaan keksinyt, joten jos jollain on tarjota jokin oikea syy niin laittakaahan kommenttia!
Jos syy taas on nimenomaan tuossa pelossa niin.. Täytyy sanoa että allekirjoittaneen mielestä syy on melko vainoharhainen. Tiedän että netti on pullollaan niitä typeriäkin ihmisiä jotka eivät kunnioita toisen ideoita, mutta kuinka usein tätä oikeasti tapahtuu? Ja toisekseen jos tapahtuisi niin että pelistäsi pöllittäisiin juonia tai hahmoja tai kokonaisia peliviestejä, miten se muka vaikuttaisi sinun peliisi? Ei se sinun vikasi ole ja tässä kohtaa sinä näytät joka tapauksessa hyvältä; sinun juttusi on niin uskomattoman hieno että joku haluaa pölliä sen. Se rosvo tässä tapauksessa näyttäytyy idioottina ja tuon peli tuskin lähtee käyntiin, koska kaikki tietävät tästä kopioinnista.
Miksi sitten kannattaisi pitää mahdollisimman useat alueet myös vieraille avoimina? Ei ehkä viestien kirjoittamisen osalta, mutta sentään niin että vieraatkin pääsevät lukemaan alueiden viestejä.
Ensinäkin hahmoesittelyt. Ainakin itse tykkään lueskella muiden pelien hahmoja etukäteen, varsinkin jos peli vaikuttaa muuten kiinnostavalta ja pienikin halu liittyä on olemassa. Tähän syy ei ole se ettäkö haluaisin kopioida hahmotietoja omaan käyttöön vaan se että saan tietää millaisia kuvioita ropessa on oikeasti käynnissä. Pelin kotisivut antavat kuitenkin melko usein vain pintaraapaisun tiedoissaan ja vasta hahmot ja noiden kuviot näyttävät sen, mitä pelissä oikeasti tapahtuu. Ja jos voisin lukea näitä hahmoesittelyitä etukäteen jo oman hahmon luomisprosessissa, voisin miettiä sitäkin miten hahmoni istuu maailmaan ja varmistaa siten että peliseuraakin löytyy. Ei olisi kovin kivaa tehdä 50 vuotiasta hahmoa peliin, jossa muut hahmot ovat 15 vuotiaita, vain koska en nähnyt tätä entuudestaan. Ymmärrättekö mitä haen takaa?
Sama pätee tietysti pelialueihinkin. Miksi ihmeessä sulkisimme vierailijat pois pelialueilta? Naurettavinta on se että jossain peleissä kaikki pelialueet on kokonaan piilotettu vierailta eikä sen takia voi mitenkään tietää millaiseen paikkaan on hahmonsa tunkemassa. Toki maailmaa on varmasti kuvailtu pelin kotisivuilla, mutta silti.. Taas ne pelialueet antavat sen todellisen käsityksen siitä mitä ropessa oikeasti tapahtuu; mitä jos nyt loisin hahmoni asumaan vaikka ihmissusien metsään ja sitten liityttyäni tajuan että ah.. Kaikki muut ihmissudet asuvatkin Lontoossa joten hahmoni on erakko eikä peliseuraa löydykkään niin paljon kuin ajattelin lukiessani "ihmissudet"-listaa kotisivuilta.
Ja lisäksi on yksi tajuttoman oleellinen asia, jota me vierailijat emme näe peleistä jos kaikki alueet on piilotettu tai emme voi nähdä niiden viestejä; aktiivisuus! Mistä me tiedämme kuinka aktiivinen peli on jos emme näe koska viimeisimmät peliviestit on kirjoitettu? Totta on että yleensä foorumien alaosassa lukee uusin viesti ja käyttäjiä paikalla, mutta se ei silti kerro loppupeleissä yhtään mitään. Joskus keskustelualueella on aktiivista, mutta peleissä ei ole tapahtunut puoleen vuoteen mitään. Ei sellaiseen ropeen ole kiva liittyä siinä uskossa että pääsee heti pelaamaan, mutta saakin huomata etteivät vanhat pelaajat olekkaan niin aktiivisia kuin on saanut ymmärtää.
Totta on toki sekin että jos pelialueita on paljon ja ne huutavat vielä tyhjyyttään, ei sekään vierailijan silmiin hyvältä näytä mutta silloin pelialueita voi tiivistää! Ja lisätä niitä sitten tarpeen mukaan kun pelaajia liittyy enemmän ja pelejä alkaa syntymään. Tällöin foorumi ei näytä kuolleelta vaan pieneltä ja aktiiviselta, mikä on tottakai parempi asia!
Oikeasti, foorumin alueiden näkyvyys voi vaikuttaa käsittämättömän paljon siihen miten hyvin uusi pelaaja uuden hahmonsa kanssa pääsee peleihin mukaan. Ei sitä kuitenkaan aina kehtaa alkaa ahdistelemaan vanhempia pelaajia suhdekuvioilla jo ennen rekisteröitymistä, varsinkaan jos et yhtään tiedä millaisia hahmoja pelissä on jo valmiiksi. Jos pelialueita ei näe etukäteen (ja kaiken lisäksi rekisteröityminenkin ennen hahmon hakemista on joissain peleissä kiellettyä) niin miten sitä voisi varmistaa sen että peliseuraa löytyy kun pitäisi alkaa pelaamaan? Alkuun pääseminen on kuitenkin aina uuden pelaajan vastuulla, koska vaikka ylläpito ja vanhemmat pelaajat ottaisivatkin uutukaisen lämpimästi vastaan niin oma aktiivisuus siinä kuitenkin ratkaisee.
Ja sitten paasauksen seuraavaan vaiheeseen! Vierailijatunnukset. Miksi? Jos et halua että vierailijat näkevät pelialueesi ja viestisi, miksi ihmeessä luot heille tälläisen mahdollisuuden muttet kuitenkaan voi vain pitää koko foorumia näkyvillä? Tämä vierailijatunnus on ensinäkin turhaa vaivaa sekä ylläpidolta itseltään että vierailijoilta, koska helpommallakin pääsisi; avaamalla tietyt alueet kaiken kansan nähtäville. Et häviä siinä mitään, mutta vierailijan on helpompi tutustua peliisi.
Noniin se tämänpäiväisestä paasauksesta! Toivottavasti kukaan ei loukkaantunut, mutta toivottavasti tämä herätti ajatuksia oman pelin alueista! Itse olen Seiskasta piilottanut arkistot ja yleisen keskustelun, koska arkistot pitävät sisällään niin paljon vanhentuneita juttuja että ne voisivat sekottaa vierailijoita.. Ja keskustelualue ylipäätään sen takia että pelaajat purkavat siellä joskus vähän henkilökohtaisempiakin asioita.
Eipä tässä kai muuta! Hyvää pääsiäistä kaikille ja valoisampaa kevättä!
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)